Nadwaga została już nazwana jedną z głównych przypadłości XXI wieku. Niehigieniczny tryb życia, brak aktywności fizycznej, kiepska dieta oraz nerwy potrafią w negatywny sposób oddziaływać na nasze zdrowie oraz samopoczucie.
Jednym z wyznaczników zdrowego ciała jest waga ciała – powinna oscylować w granicach normy – czyli nie być ani zbyt wysoka, ani zbyt niska. Dla każdego człowieka wartość prawidłowej wagi będzie różna, zależna od płci, wieku oraz wzrostu.
Do określenia granic zalecanej wagi używa się wskaźnika BMI (Body Mass Index). Wartość BMI wynosząca poniżej 18, 5 wskazuje na niedowagę, do 25 na wagę prawidłową, liczba między 25 a 30 to nadwaga, z kolei powyżej 30 punktów oznacza otyłość, będącą wskazaniem do leczenia.
Jak wyliczyć BMI? Najmniej skomplikowany wzór zakłada podzielenie masy ciała podanej w kilogramach przez kwadrat wysokości podanej w metrach (nie w innych jednostkach). W internecie można wyszukać kalkulatory, które nie tylko wyznaczą ten wskaźnik za nas, ale także uwzględnią takie parametry jak: wiek a także płeć osoby, której dotyczy oznaczenie.
Wskaźnik Body Mass Index w większości przypadków opisuje się się jako wiarygodną metodą określenia, czy nasza waga mieści się w granicach rekomendowanych norm. Nie znajdzie on jednak zastosowania w przypadku ludzi intensywnie uprawiających sporty – dla kulturysty wskaźnik może oznaczać otyłość, podczas gdy faktyczna zawartość tkanki tłuszczowej w organizmie nie przekracza kilku procent.