Niezmiernie często wspomina się, że śniadanie to najważniejszy posiłek w trakcie dnia i jest w tym sporo racji, jak przekonują specjaliści od odżywiania. Nie tylko zapewnia energię na rozpoczęcie dnia, ale także na cały, ponieważ deficytów komponentów odżywczych, jakie znajdują się w organizmie kiedy śniadanie zostanie pominięte, nie można nadrobić w ciągu dnia. Poza tym śniadanie, nawet niewielkie, na przykład banan czy inny owoc, sprawia, że „budzi się” układ trawienia, jest to więc dla niego swoiste paliwo rozruchowe. Dzięki temu kolejne posiłki są szybciej trawione, ale posiada to również znaczenie wcale nie wyłącznie dla osób odchudzających się. Dla tych jednak ważna jest także ta informacja, iż pokarmy spożyte przed południem są trawione szybciej niż po południu, kiedy to już organizm zwalnia przed nocnym spoczynkiem. Z tego względu jeśli ktoś jest na diecie i boi się, iż przytyje na przykład od słodkich smakołyków, a ma na nie niepohamowaną ochotę, musi spożywać je właśnie do południa, w ramach pierwszego albo drugiego śniadania. Jeżeli zaś ktoś znajduje się na wyjątkowo rygorystycznej diecie odchudzającej, powinien zdecydować się na dietetyczne śniadanie. Może to być przykładowo zdrowa mieszanka płatków z owocami, świeżymi lub suszonymi, z nietłustym mlekiem, jogurtem albo – w wersji najbardziej dietetycznej – przegotowaną wodą czy sokiem z owoców. Na śniadanie dietetyczne można też jadać pieczywo pełnoziarniste, zdrową owsiankę (będzie mniej kaloryczna na odtłuszczonym mleku) oraz ogromne ilości owoców i warzyw. Osoby zaś, które się nie odchudzają, muszą dbać, aby ich śniadania były niezwykle wartościowe i treściwe.