Dawne przysłowie mówi: śniadanie spożywaj jak król, obiadem podziel się z przyjacielem, a wieczorny posiłek oddaj ubogiemu. Jest w tym sporo racji. To właśnie wieczorami nasz metabolizm przestaje pracować na wysokich obrotach i szykuje się do nocnego odpoczynku. Jak zatem powinna być przygotowana lekka kolacja?
Po pierwsze i najważniejsze nie może być ona zbyt obfita. To właśnie na wieczory posiłek warto przyjmować najmniejsze ilości kalorii. Nie trzeba wcale objadać się, gdyż wieczorową porą nie potrzebujemy nazbyt dużej dawki energii. Przed spaniem zaczynamy się uspokajać i nasz organizm działa dokładnie tak samo. To on chce przygotować się do pójścia do łóżka. Jeżeli więc przed nocą spożyjemy obfity posiłek, nasz organizm nie będzie mógł się uspokoić. Rano obudzimy się wówczas zmęczeni i nie będziemy mieć siły do pracy, ani do nauki. Także pamiętajmy, by pod wieczór zbytnio się nie najadać. Nasza dietetyczna kolacja powinna być lekkostrawna i niskokaloryczna. Dodatkowo, jeśli zależy nam na wyrzeźbieniu masy mięśniowej, wieczorem koniecznie zjedzmy produkty białkowe. To ono najszybciej rozkłada się w ludzkim organizmie. W codziennym naszym posiłku nie powinny za to pojawić się węglowodany. One przekładają się na cukier, a cukier na energię, której nocą nie potrzebujemy. Przyjmowanie węglowodanów wieczorową porą jest więc zupełnie nieopłacalne.
Jeśli będziemy trzymać się powyższych zasad, nasza dietetyczna kolacja na pewno będzie zdrowa i pełnowartościowa. Zaspokoi ona w lekkim stopniu nasz apetyt, ale nie obciąży żołądka. Dzięki temu położymy się do spania najedzeni, ale nie przejedzeni i spokojnie zaśniemy.