Możemy wyszczególnić pewną miarę komponentów, na które musimy położyć akcent przy kontrolowaniu, że nasz organizm wciąż znajduje się w dobrym zdrowiu. Poza okresowymi badaniami kontrolnymi oraz kontrolowaniem wydolności organizmu na co dzień, mamy obowiązek zwrócić uwagę na ocenianie wagi ciała. Powinna ona mieścić się w obrębie normy – niedobór kilogramów oznacza niedowagę, która może prowadzić do znaczącego upośledzenia układu odpornościowego. Z kolei niepotrzebne kilogramy oznaczają nadwagę lub otyłość – a ta ostatnia jest niezwykle poważnym zagrożeniem dla organizmu człowieka. Prowadzi do ciężkich chorób powiązanych m. in. z niewydolnością krążeniową.
Chcesz skontrolować, czy Twoja waga jest właściwa? Przelicz BMI własnoręcznie lub przy użyciu kalkulatora tego przelicznika. Takie kalkulatory odnajdziesz bez problemu w sieci internetowej. Współczynnik BMI (Body Mass Index) wylicza się, na podstawie wzrostu oraz wagi wskazanego człowieka.
Ma dość szeroką zawartość norm dla każdego ze stanów (niedowaga, waga prawidłowa, otyłość, nadwaga), nie jest więc
nad wyraz akuratny.
Pozwoli jednak w przybliżeniu określić, jak wygląda nasza rzeczywistość i podjąć prawdopodobną decyzję o zmianie nawyków żywieniowych.