Najzwyczajniej rzecz ujmując BMI to indeks zezwalający, w znacznym przybliżeniu, wskazać czy ciężar ciała jest odpowiednia w zależności do wzrostu. Zapis ten oznacza dokładnie indeks masy ciała (z języka angielskiego body mass index).
W jaki sposób wyznaczyć BMI? Działanie to jest niebywale łatwa. Trzeba posiadać wyłącznie dane na temat ciężaru ciała w kilogramach osoby, dla której chcemy dokonać kalkulacji, a także jej wzrostu w metrach. Dalej dzielimy ciężar w kilogramach przez wzrost w metrach do kwadratu. Uzyskany tą metodą rezultat to właśnie Body Mass Index czyli BMI.
Analiza rezultatu też nie powinno powodować kłopotów, jednakże przed jej obliczeniem powinno się zdawać sobie sprawę z pewnej niedokładności rezultatu na podstawie tego wykładnika. Przede wszystkim nie jest to wartość skrupulatnie wyznaczająca poziom otyłości, lub niedożywienia. BMI zostało stworzone dla zwykłego, uśrednionego człowieka i może się okazać, że w ogóle nie jest odpowiednie do osób niestandardowych np. uprawiających aktywnie sport. Sportowcy posiadają często większą masę mięśniową niż statystyczni ludzie, przez co ich wykładnik BMI będzie bardzo niepoprawny. Po prostu otrzymają wynik wskazujący na nadwadze, wówczas gdy mogą być oni obecnie w doskonałej formie.
Po obliczeniu BMI zaglądamy do zestawienia ułatwiającego nam wytyczyć prawidłowość naszej wagi. Wynik BMI powinien być w granicy ok 18 – 25.