BMI to skrót od angielskiego Body Mass Index – dzięki temu współczynnikowi możemy ustalić, czy pomiędzy naszą wagą a wzrostem są wyrażone właściwe relacje. Daje to pewną orientację na temat zagrożenia nadmierną wagą lub zbyt niską masą ciała. Trzeba aczkolwiek pamiętać, że poprzez przeliczenie tego wskaźnika nie poznamy zawartości tkanki tłuszczowej w budowie osobniczej, co może dawać zafałszowany obraz odpowiedniej masy ciała. Nawet gdy wskaźnik ciężaru ciała do wzrostu podniesionego do kwadratu pozostaje w przedziale normy, zawartość tłuszczu w masie ciała może być nazbyt duża. Współczynnik ten jest więc korzystny jako instrument do szybkiego, orientacyjnego sprawdzenia, czy nasza waga jest prawidłowa.
Oblicz BMI – wzór jest nieskomplikowany i polega na podzieleniu własnej wagi przez wzrost wyrażony w metrach do kwadratu. Zdobyty wskaźnik należy skontrolować w rozdziale na kategorie – wynik pomiędzy 18, 5 a 25, 0 oznacza wagę prawidłową oraz brak zagrożenia otyłością lub niedowagą. Natomiast wskaźnik powyżej 30, 0 to poważne ostrzeżenie – oznacza I stopień otyłości, co może skutkować poważnymi problemami natury zdrowotnej. Przy takim rozpoznaniu warto natychmiast udać się do dietetyka w celu ustalenia jadłospisu i planu odchudzania.